Oldalak

2012. június 8., péntek

Költözés és admin

Még nem írtam arról, hogy hogyan is zajlott a költözés és mi mindent kellett intézni az elején.
Mivel lassacskán tényleg túl vagyunk minden kezdeti kötelező bejelentkezésen, regisztráción, ezért most már össze tudom egy csokorba szedni őket.

A lakásról már írtam, de arról még nem, hogy hogyan is költöztünk.
Megkérdeztünk otthon egy csomó költöztető céget, kértünk árajánlatokat (nemzetközi és magyar fuvarozóktól is), és végül az AGS-re esett a választásunk.
Több érv is szólt mellettük: ők voltak
- a legkooperatívabbak
- legjobb árat adták
- volt már egy pozitív referenciájuk, mivel előző hónapban egy kollégámat költöztették Bp-ről Koppenhágába.
Amikor elkezdtük a költözést szervezni, még úgy tudtuk, hogy csak félig bútorozott lakásba költözünk, ezért vinni szerettünk volna a sajátunk közül elég sokat. Mivel sok bútorhoz nagy autó kell, ezért sok hazai fuvarozó ki is esett a versenyből. Nekünk az AGS-ben az is biztonságot adott, hogy van angol irodájuk, és ők segítenek amikor a fuvar Anglia területére érkezik.
Arról már írtam, hogy végül miért hiúsult meg az első lakás, és kellett pár nap alatt új lakást találnunk és az egész költözést is újragondolni. 
Az AGS-nél mindenben maximálisan rugalmasak voltak, és amikor elérkezett a nap, jöttek, mindent ők csomagoltak (szerencsére:) pár óra alatt és már vitték is!
Miután megérkeztünk, jött is pár nap múlva az autó és a fuvarozó srác kipakolt mindent, egy mukk nélkül hurcolta fel a 42 dobozunkat a 2. emeletre (lift persze nincs).
Szóval én csak ajánlani tudom az AGS-t, nekünk minden kifogástalanul ment!

Innentől következett a neheze! Kellett egy bankszámla. De bármelyik bankba mentünk be, mindenhol azt a választ kaptuk, hogy mivel még nincs "proof of address" számlánk (rezsi számla, amivel igazolni tudjuk, hogy azon a címen lakunk), ezért nem tudnak segíteni. Igazi ördögi kör: az energia-víz-telefon szolgáltatókhoz nem tudsz bejelentkezni bankszámla nélkül, viszont a bank nem nyit bankszámlát amíg nem igazolod egy szolgáltatói számlával a címedet. Szuper!
Végül az HSBC volt annyira rugalmas, hogy elfogadta az albérleti szerződésünket is és nyitott nekünk számlát.

Jöhettek a szolgáltatók! Szerencsére a Leaders intézte a vizet és áramot (gáz nálunk nincs), bár párszor rá kellett külön is kérdeznem, hogy tényleg intézitek, biztosan szóltatok nekik? Elvileg igen, de még mindig nem kaptunk semmi számlát...Azt hiszem, ismét utána kell ennek mennem.
Itt az a szokás, hogy a közös költséget a tulaj fizeti, viszont a bérlő megkapja az igen borsos "council tax" fizetésének örömét, vagyis a helyi adót. Sávok szerint kell évi 10 hónapot fizetni, és a sávok a ház/lakás mérete, helye alapján vannak meghatározva. Mi itteni viszonylatban nem fizetünk sokat, havi 110 fontot (otthon a frász törne rám, ha ennyit kéne áldoznom havonta a Ferencvárosra...)

Ahhoz, hogy valaki legálisan dolgozhasson, vízum ugyan a magyaroknak nem kell, viszont kell kérni NINO számot (National Insurance Number), ami magyarra lefordítva lefedi az adószámot és tb számot. Szerencsére ez nem egy nehéz dolog, mert itt a bürokrácia valahogy simábban zajlik, mint otthon (legalábbis mi ezt tapasztaltuk). Valószínűleg azért, mert itt nem akarnak sokan kiskapukat keresgetni, ezért nem kell egy külön rendszert kitalálni nekik.
Kellett kérnünk időpontot egy megadott telefonszámon, következő hétre meg is kaptuk, bementünk a hivatalba, kérdezgettek pár dolgot (pl mikor érkeztünk, hol lakunk, Peti hol dolgozik, stb), aztán hazamehettünk és 1 héten belül a postaládánkban landolt a NINO számunkat tartalmazó boríték.

Egyik nap kaptunk egy felszólító levelet postán: mivel úgy látják, hogy a lakásunk lakói nem fizetnek tv licence díjat, ezért ha nem fizetjük be az évi kb 100 fontot, akkor kijönnek és személyesen ellenőrzik le, hogy nincs itthon tv-nk. Amikor a levelet kaptuk, akkor még tényleg nem volt tv-nk:)
De aztán vettünk, ezért aztán szépen befizettük ezt a sugározási díjat.

A tv-net-telefon csomag nem ment egyszerűen. Amelyik csomagot és szolgáltatót kiválasztottuk, arról kiderült, hogy a mi utcánkban nincs kiépítve a rendszerük. Ezért maradtunk egy drágább verziónál. A tv adó dekódert nagyon hamar kihozták, bár beállítani nem tudták, mivel nem volt tv-nk. A net routerrel már voltak gondok. Mivel postán szokták kiküldeni, ezért minden nap vártuk a postást mint a messiást. De csak nem hozott semmit. Aztán sok telefonálgatás után kiderült, hogy valaki valamit elkavart. Küldtek új routert, ami 2 hetes csúszással aztán meg is érkezett.

Már csak a GP, vagyis a háziorvos maradt. Ki kell választani egy közeli, szimpatikus orvost, és nála kell regisztrálni. Mi még nem tartunk a procedúra végén, hétfőn megyünk nővéri vizsgálatra, aztán minden admin után az orvos elé járulhatunk, ha szükséges. Viszont az jó, hogy Bazsinak nem kell külön gyerekorvos, mert itt egyben van minden. Egy szép nagy rendelőben, ami egy mini sztk-nak felel meg inkább.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése